Fikret Adil, (1901-1973)

 

Fikret Adil, (1901-1973) Yapıtlarında özellikle eski Beyoğlu'nun gece hayatını canlı bir üslupla anlatan gazeteci, yazar, sanat eleştirmeni. Edebiyat tutkunu babası askeri hekim Mahmut Âdil Bey ona çok sevdiği Tevfik Fikret'in adını vermişti. Mekteb-i Sultani'deki (Galatasaray Lisesi) öğrenimi I. Dünya Savaşı'nın son yılında okul kapanınca yarım kaldı. Şebab dergisinde çıkan ilk yazılarından sonra 1922'de Vakit gazetesinde gazeteciliğe başladı. 

Ardından birçok gazete ve dergide telif ve çeviri romanları, hikâyeleri, röportaj ve fıkraları, gezi izlenimleri, eleştirileri yayımlandı. Asmalımescit 74 (1933) yapıtında Beyoğlunun bu ünlü semtinde, 1930'larda bir grup sanatçının sürdürdüğü bohem hayatının anlatır. Bunlar arasında ressam İbrahim Çallı, şair Necip Fazıl Kısakürek, yazar Peyami Safa, tamburi Mesut Cemil, gazeteci Nizamettin Nazif Tepedelenlioğlu gibi gerçek kişiler, yabancı gazeteciler ve kadın sahne sanatçıları yer alır. 

Petrograd, Gardenbar, Tokatlıyan, Meserret gibi entelektüellerin uğrak yeri olan mekânlar, meyhaneler, barlar, randevuevleri kitabın fonunu oluşturur. Fikret Adil, İntermezzo (1955) kitabında ise Yunan aktör Yorgo Pappas ile İstanbullu Yahudi kızı Tina'nın dillere destan aşkını anlatır. 

Ölümünden sonra kitaplaştırılan Avâre Gençlik-Gardenbar Geceleri (1990) ile Deli Saraylı (1993) yapıtları İstanbul'un bir dönemine ışık tutan bu anlatıyı bütünler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yeni Rakı Tarihi

Zeybek Rakısı

Yesevi Törenleri